Fiind curios din fire, mi-am propus sa testez toate masinile electrice disponibile prin showroom-urile reprezentantelor din Bucuresti, si cine stie…poate o sa ne luam una candva. Zis si facut. Prima BEV (battery electric vehicle) care mi-a intrat pe mana, Nissan Leaf. Mi-am lasat datele pe site-ul oficial al constructorului, si dupa aproape vreo doua ore am primit un telefon din partea unui reprezentant de vanzari. Dupa niscaiava vorbe de planificare, iata-ma ”hop top” la volanul minunatiei tehnice intitulate „Nissan Leaf”.

Avand in vedere ca nu sunt vreun ”influencer” in domeniu, am facut test-drive-ul pentru muritorii de rand. Adica…plecat din reprezentanta, urmat un traseu bucla in jurul acesteia si …gata, inapoi. Am fost in trafic undeva in jur de 10 – 15 minute maxim. Personal, mi se pare un timp mult prea scurt pentru ati face o ideea reala despre ce poate masina, adica prea putine minute pe baza carora sa decizi daca faci achizitia sau nu. Oricum, hai sa povestesc despre ce am trait eu in Leaf-ul celor de la Nissan. Am avut marele noroc, sa fiu insotit la test drive si de Anca (My Love), care a analizat comoditatea locurilor din spate. 😊 S-a pronuntat in favoarea faptului ca ”e surprinzator de spatioasa”!

In ceea ce ma priveste in prima faza am fost impresionat de….LINISTE. Linistea pe care masina ti-o ofera cred ca rivalizeaza cu cea asigurata de masinile de lux pe combustie interna pentru care producatorii cheltuie sume exorbitante de bani pe diverse solutii tehnice de izolare fonica! Aici totul vine la pachet cu eleganta electricitatii! Nu o vezi si nu o auzi … dar o simti. Si acum, imi aduc aminte despre al doilea aspect pozitiv al masinii pe care l-am trait: Acceleratia! Super tare frate…chiar m-am simtit bagat in scaun…si am experimentat o senzatie timida de ”gol in stomac”. In traducere…e o masina ”care mi-a adus un zambet pe chip!” E amuzanta! De pe bancheta din spate, jumatatea mea a simtit citez …”Mi-era frica”. Observatie – nu am depasit limita de viteza legala din Bucuresti! Dar recunosc ca am atins limita asta, aproape instant! Deci ca o concluzie ”e super vesela” masina.

Un aspect interesant, cunoscut de-altfel de marele public este referitor la faptul ca masina poate recupera energie pe franare. Bine bine…dar nu eram pregatit de senzatia in sine! Domnul care statea in dreapta, dupa ce m-a intrebat daca vreau sa experimentez caracteristica masinii cunoscuta sub denumirea de ”e-pedal” a configurat masina in acest sens. Nimic complicat, doar apasarea unui buton de pe consola centrala! Practic, sistemul asta iti permite sa conduci folosind doar pedala de acceleratie. Pe scurt, apesi pedala – accelerezi, o mentii la un nivel constant – mergi cu viteza constanta iar daca ridici piciorul de pe ea – masina franeaza! Personal cred ca franeaza un pic cam ”habotnic”. In mod cert am nevoie de zile multe ca sa ma obisnuiesc cu sistemul asta! Un lucru, mai putin pozitiv, pe care eu l-am trait in scurta mea experienta din spatele volanului este cel legat de folosirea franei de serviciu in conditiile in care ”e-pedal” era activ! Cand a trebuit sa actionez personal pedala de frana, am simtit in prima parte a cursei acesteia, ca …apasam degeaba! Parca prima parte a cursei a fost complet furata de ”e-pedal” iar ulterior dupa ce am trecut cu pedala de frana de un anumit punct in cursa ei…a revenit controlul asupra mea! Asa o fi…ramane de experimentat!

Cam atat cu senzatile din spatele volanului! Autonomia declarata de constructor este de 378 km…dar inclusiv reprezentantul de vanzari ne-a spus sa nu ne bazam pe cifra asta! Din filmuletul asta am inteles ca in conditii de trafic reale, o masina electrica parcurge undeva intre 75% si 90% din autonomia declarata de constructor! In filmulet, Nisan Leaf-ul testat de britanici a atins o cifra 87% distanta parcursa! Asadar orientativ, ai putea atinge 328 km, in siguranta! Oricum aceasta valoare incumba o sleahta de multi alti parametri (stilu de condus, ce consumatori sunt activi pe masina, vremea de afara, etc)! Oricum ar fi, masina te anunta in timp real ce autonomie mai ai disponibila!

Cat priveste partea de finanatare a unui asemenea turism, daca luam in calcul un model din gama de mijloc de 38500 Euro cu TVA inclus, din care scadem 9375 Euro (prima de la stat), uite asa ne ramane de achitat aproximativ 29125 Euro cu TVA. Daca avem un avans de 20%, adica aproximativ adica 6700 Euro cu TVA si comisioane incluse…si ne inhamam la un leasing pe 60 de luni…ne ramane de achitat o rata orientativa de 440 Euro cu TVA/luna.

E mult …e putin…aici depinde de fiecare sa judece si sa decida!

Totusi daca ar fi sa ne comparam cu achizitia unei masini cu combustie interna, merita sa mentionam faptul ca, electricitatea este mult mai ieftina decat benzina/motorina. Masina electrica este mult mai eficienta. Urmeaza sa revin printr-un articol ulterior.

Acum ramane de vazut..ce mai ofera si alti contructori.

Numai bine! Urmatoarea masina electrica la testat este BMW i3! Abia astept!