Mi s-a parut cel mai potrivit titlu pentru articolul asta, datorita faptului ca primul lucru care-mi vine in minte cand ma gandesc la SMART, este …o jucarie micuta pentru oameni mari. Acum, tocmai m-am dat jos din a patra masina electrica testata de mine. Am parcurs cu SMART electric un traseu tipic de showroom, undeva la 10 minute in jurul reprezentantei Mercedes din Pipera.

Prima informatie interesanta pe care m-am decis sa v-o prezint, este legata de brandul SMART. Elvetienii de la SWATCH, …da da…aia de sunt recunoscuti ca fiind producatori de ceasuri, s-au asociat cu Mercedes cu scopul declarat de a produce masinile astea micro-subcompacta. Parteneriatul a inceput prin anul 2004, iar in Europa, unde drumurile sunt un pic mai stramte fata de cele din Statele Unite ale Americii, se pare ca a avut succes, producandu-se peste  2 milioane de unitati. Acum in Romania sunt disponibile doua variante electrice,  o varianta cu doua locuri si o varianta cu 4 locuri.

PRO: 1. Dimensiuni de gabarit reduse, 2. Pretul de achizitie, 3. No need for fast charging.

CONTRA: 1. Autonomie redusa, 2. Confort redus, 3. City car only!

Despre SMART, de departe… este masina electrica care are cea mai mica autonomie declarata si poate asta este motivul principal, poate nedrept, pentru care eu nu ma gandesc serios la o asemenea achizitie. Datele oficiale spun ca poti parcurge 130 km cu energia inmagazinata in bateria micuta de 17,6 kwh. Chiar si reprezentantul de vanzari mi-a subliniat faptul ca nu cunoaste pe nimeni care sa fi cumparat SMART ca unica si singura masina a familiei!

Prin urmare, daca te gandesti sa iei masina asta doar pe post de « second family car », atunci are sens, desi e discutabil.

Raportat la nevoile mele situatia poate fi descrisa in modul urmator. Eu stau undeva la cca 20 km distanta de locul meu de munca, si fac un ocol mic de vreo 4 km in drumul meu, pentru opririle necesare, gen gradinita si biroul Ancai. Prin urmare, o zi normala pentru mine inseamna sa parcurg groso-modo undeva la 60 km. Deci…autonomia oferita de Smart e dubla fata de necesitatile mele. Dar…, trebuie sa recunosc ca, eu sufar de « range anxeiety » si pe mine unul, autonomia asta de 130 de km ma descurajeaza in a face achizitia.

Ok, gata cu autonomia…mi-am spus oful. Acum sa trecem la feeling-ul experientei in sine! Showroom-ul Mercedes din Pipera, poate este cel mai privilegiat showroom in ceea ce priveste traseul disponibil pentru efectuarea unui testdrive! Poti parcurge o bucla pe autostrada A3, apoi sa revii la punctul de start.

Dimensiunile reduse ale masinii, o fac destul de fasneata si o simti ca este usoara. Acceleratia nu este deloc impresionanta, desi este un motor electric in inima masinii, eu unul nu am simtit-o. Interiorul este saracacios, si simplu. Am simitit ca este o masina care nu iti ofera nimic „fancy”…ci doar te poate ajuta sa navighezi prin oras fiind prietenos cu natura. Alt avantaj pe care-l vad eu la masina asta are legatura cu micuta sa baterie. La doar 17,6 kwh, nu ai nevoie de fast charging, desi masina poate fi incarcata si la o statie de tip fast charging in maxim o ora, o poti incarca la o priza normala in 7 ore si un pic, adica peste noapte. Cam atat cu avantajele pe care le-am simtit in timpul test drive-ului, dar mai exista unul care este in stricta legatura cu pretul de achizitie! Avand in vedere pretul de pornire este undeva la 20 000 Euro, daca reusesti sa achizitionezi masina prin programul rabla, vei beneficia de un ecobonus de 9750 Euro. Prin urmare, poti deveni un proprietar de masina electrica cu o investitie putin timida peste 10 000 Euro. Pare tentant.

Daca decizi sa cumperi o masina in sistem leasing, in decurs de 60 de luni, pentru o valoare de lista de 21 000 de EURO cu TVA, vei ajunge sa platesti o rata de 285 Euro cu TVA lunar la un avans de 4245 Euro cu TVA.

Urmeaza acum sa-ti zic si ce nu mi-a placut la SMART. Lasand la o parte confortul saracacios, poate cea mai mare dezamagire pe care am aflat-o este ca nu are Carplay sau Android auto. Din punctul meu de vedere, faptul ca nu oferi conectivitate cu un telefon destept in zilele astea, este un mare… MARE handicap. Alt dezavantaj, care ma impiedica pe mine sa fac achizitia este in directa legatura cu autonomia redusa. Este clar ca nu te poti aventura in-afara orasului prea mult. Achizitia are sens doar daca te gandesti sa folosesti masina in oras …si cam atat! Nu tu escapade de weekend ca….n-ai curent suficient in baterie.

Ne auzim si saptamana viitoare!  Numai bine!