Hai ca veni si randul lui Renault Zoe! Poate putin nedrept ca e a treia BEV (Battery electric vehicle) pe care o iau la plimbare, de vreme ce micuta asta a fost deschizatoare de drumuri pe piata domestica de masini electrice.

La fel ca pana acum, am efectuat un test-drive clasic, care de obicei este oferit unui tip oarecare ce se prezinta la un showroom in vederea achizitionarii unui astfel de masini. Zis si facut. Am sunat la o reprezentanta Renault, care era mai aproape de drumurile mele din Bucuresti, si am avut surpriza neplacuta de a afla ca respectivul showroom nu avea disponibil pentru testdrive un Zoe. Hent…reconfigurarea traseului m-a adus in consecinta in partea cealalta a Bucurestiului la alta reprezentanta Renault, unde minunatia electrica era disponibila. Fata de acest aspect, nu face decat sa-mi confirme ca cererea pentru astfel de vehicule este destul de redusa si prin urmare, constructorii nu fac nici ei eforturi importante in a oferi o masina de test drive in fiecare showroom din tara. Nu stiu cum se prezinta situatia in tara, aici poate contribuiti voi cu un comentariu la subsolul articolului. Trecand peste inconvenient, cu putin efort din partea mea, am ajuns sa petrec cam 10 minute pe drumurile Bucurestiului, la volanul lui Zoe. Prima impresia, inainte de a pleca de pe loc, a fost …”Asta e clar o masina de oras”…in principiu datorita dimensiunilor. Ulterior urcandu-ma la volan, parca nu am mai simtit-o mica, plecand de pe loc am simtit-o „grea”. Folosind maneta semnalizatoare, nu am fost impresionat de sunetul generat de acea maneta. Acum vin cu parerea mea, pur personala…Suna de parca fii-mea dupa ce a scos din lada cu jucarii o oala de bucatarie din inox, a inceput sa bata in ea cu o lingura de lemn. Si domnul de statea langa mine, vanzatorul adicate-lea, care a recunoscut ca este pentru prima oara la bordul lui Zoe, a fost de acord ca e putin ciudat. Ulterior, am aflat, nu de la reprezentantul de vanzari ci de pe net, ca acest sunet se poate schimba cu altele presetate disponibile in meniurile masinii.

In privinta faptului ca reprezentatul de vanzari era putin pregatit in ceea ce poate masina, cam toti constructorii au lacune in pregatirea vanzatorilor in ceea ce priveste masinile electrice. Am observat atitudini ezitante si din partea celor de la Nissan si din partea celor de la BMW. Asadar, nu fiti descurajati de lipsa diligentei din partea lor. Ramane doar sa-ti faci temele bine tu, iar daca ai o intrebare la care nu gasesti raspuns, supune-o atentiei celor de la reprezentanta, deoarece chiar daca nu vor sti sa-ti raspunda pe loc, au pe cine sa intrebe oficial. Asa s-a intamplat cand l-am intrebat pe tipul de la Renault, ce se intampla cu masina cand ramane fara curent complet in baterii. A facut niste ochi mari la mine si m-am simtit obligat sa detaliez un pic povestindu-i …Stii ca in Romania, reteaua nationala de incarcare este la inceput, iar riscul sa epuizezi bateria este prezent… si in plus, motoarele astea electrice, daca sunt fortate din exterior sa se invarta (tractate, impinse, etc), exista niste componente care au un risc de defectare mai mare, ridicand astfel costurile unui proprietar de Zoe, in cel mai nevinovat mod posibil. Din nou a recunoscut ca nu stie, si o sa ridice problema la colegii lui de la service/tehnic. Momentan, nu am primit niciun raspuns din partea lui. Poate daca, va citi articolul asta…imi va servi un raspuns! Vom vedea.

In rest, experienta cu Zoe in sine a fost una decenta, cursa a fost lina, suspensia mi s-a parut setata pentru Bucuresti, si din nou am fost placut impresionat de linistea din habitaclu. Laitmotiv mereu prezent in habitaclul masinilor electrice! Recuperarea energiei din pedala de acceleratie este ok calibrata, in sensul ca nu-ti fura din controlul masinii, cum am perceput eu fenomenul in cazul lui Leaf (link aici). Per total, francezii au facut o treaba buna. Motive sa cumperi masina asta sunt destule. Este eco-friendly, fasneata iar confortul la interior este sporit, …4 adulti pot sta ok in habitaclu. Daca totusi va ganditi sa introduceti 5 adulti…cei din spate vor fi inghesuiti serios. Sentimentul general in interior este…”Zoe e o masina faina”…nu degeaba 1 din 5 masini electrice vandute in Europa este un Renault Zoe. Asadar, daca va place o masina cuminte care tocmai a reusit sa-si modernizeze sistemul de baterie asfel incat sa va asigure o autonomie de aproximativ 395 de kilometri, micuta asta poate fi o solutie buna. Autonomia asta incepe sa devina normalitate pentru masinile electrice si ma bucura foarte mult deoarece…modul electric a ajuns sa se bata pe picior de egalitate relativa cu autovehiculele propulsate de motoare cu ardere interna.

In ceea ce priveste banii pe care trebuie sa-i sacrifici ca sa-ti cumperi un Zoe, un model ”de mijloc” – ZEN costa 32250 Euro. De aici incepem sa scadem, 9375 prima de la stat prin programul Rabla electric, 1500 Euro discount din partea reprezentantei daca depunem un avans in luna Februarie pentru Zoe, …si uite asa concluzionam ca ne trebuie 21375 Euro cu TVA inclus, ca sa devenim fericitul proprietar al unui astfel de vehicul. Din nou Anca, mestecand cifrele astea pe la firmele de leasing, ne informeaza ca pe o perioada de 60 de luni ar trebui sa achitam o rata lunara de aproximativ 323 Euro cu TVA inclus, daca achitam 5000 Euro cu TVA inclus avans.

E mult, e putin…va invit pe voi sa comentati!

Numai bine!

Ne vom auzi dupa ce voi reusi sa mai fac un mic test-drive cu urmatoarea masina electrica, …nu stiu care va fi momentan, deoarece reprezentantele constructorilor auto se pare ca nu prea au la testdrive variantele electrice.